Neoadjuvant Chemoradiotherapy and Adjuvant Chemotherapy With 5-Fluorouracil and Oxaliplatin Versus 5-Fluorouracil Alone in Rectal Cancer
Rectal Neoplasms
About this trial
This is an interventional treatment trial for Rectal Neoplasms
Eligibility Criteria
Inclusion Criteria: Minimum age: 18 years Histologically proven, advanced primary carcinoma of the rectum (tumor ? 12cm from the anal verge, with clinically staged T3/4 or any node-positive disease No prior therapy except a diverting stoma ECOG PS less than or equal 2 Adequate bone marrow function: Leukocytes > 3,5 x 10^9/L Absolute neutrophil count > 1,5 x 10^9/L Platelet count > 100 x 10^9/L Hemoglobin > 10 g/dl Adequate hepatic function: Total bilirubin < 2,0 mg/dl ALAT, ASAT, alkaline phosphatase, gamma-GT < 3 x ULN 7. Serum creatinine < 1,5 mg/dl, creatinine-clearance > 50 ml/min Written informed consent before randomization Exclusion Criteria: Pregnant or breast feeding women Fertile patients without adequate contraception during therapy Past or ongoing drug abuse or alcoholic excess Prior chemotherapy Prior radiotherapy to the pelvis Prior (within 4 weeks) or concurrent treatment with any other investigational agent Psychological, familial, sociological or geographical condition potentially hampering compliance with the study protocol and follow-up schedule History of severe somatic or psychological diseases: - instable cardiac disease not well controlled with medication, myocardial infarction within the last 6 months:* Central nervous system disorders or psychiatric disability including dementia or epileptic disease; * active uncontrolled intercurrent infections or sepsis Peripheral neuropathy > 2 (NCI CTC AE grading) Previous or concurrent malignancies, with the exception of adequately treated basal cell carcinoma of the skin or in situ carcinoma of the cervix. The inclusion of patients with other adequately treated tumors within the last 5 years has to be discussed with the principal investigator Chronic diarrhea (> NCI CTC AE-Grad 1) Known allergy to substances containing platinum compounds Concurrent use of the antiviral agent sorivudine or chemically related analogues Known deficiency of dehydropyrimidindehydrogenase (DPD)
Sites / Locations
- Kreiskliniken Altötting-Burghausen
- Gesundheitszentrum St. Marien
- Onkologische Gemeinschaftspraxis
- Krankenhaus Marienwörth
- Caritas-Krankenhaus
- Onkologische Schwerpunktpraxis
- Klinik Bad Trissl-Oberaudorf
- Klinikum Bayreuth GmbH
- Aerzteforum Hennigsdorf
- Städtische Kliniken
- St.-Agnes-Hospital Bocholt
- St. Josef-Hospital
- Ruhr-Universität Bochum; Knappschaftskrankenhaus
- Klinikum Bremen-Mitte
- Onkologische Praxis
- Praxis für Hämatologie und Onkologie
- Klinikum Coburg gGmbH
- Onkologisches Versorgungszentrum Rehling-Donauwörth-Dachau
- Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Katholisches Krankenhaus St. Nepomuk
- Dept. of Radiation Therapy, University of Erlangen
- Universitätsklinikum Essen
- Alfried Krupp Krankenhaus
- Klinikum Esslingen a.N.
- Universitätsklinikum
- Universitätsklinikum Freiburg
- Weisseritztal-Kliniken
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- Wilhelm-Anton-Hospital
- Universitätsklinikum Greifswald
- Klinik am Eichert
- Georg-August-Universität Göttingen
- St. Elisabeth und St. Barbara Krankenhaus
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- Diakonie Klinikum Hamburg
- Praxis für Hämatologie und Onkologie, Hamm
- Marienhospital
- Onkologische Schwerpunktpraxis
- Universitätsklinikum des Saarlandes
- Klinik für Knochenmarkstransplantation und Hämatologie/Onkologie GmbH
- Klinikum der Friedrich Schiller Universität
- Innere Medizin, Hämatologie und Int. Onkologie
- Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel
- Onkologische Schwerpunktpraxis
- Praxis für Hämatologie und Onkologie
- Gemeinschaftspraxis für Hämatologie und Internistische Onkologie
- Gemeinschaftspraxis Onkologie
- Klinikum Landshut
- Universitätsklinikum Leipzig
- Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck
- Universitätsklinikum - St. Hildegardis-Krankenhaus Mainz
- Phillips-Universität Marburg
- Gemeinschaftspraxis Onkologie
- Klinikum Schwäbisch Gmünd, Stauferklinik
- Kliniken Maria Hilf
- Universitätsklinikum Großhadern
- Klinikum rechts der Isar, Technische Universität
- Clemenshospital Münster
- Universitätsklinikum Münster
- Hämatologisch-onkologische Schwerpunktpraxis Northeim
- Klinikum Nürnberg
- Darmzentrum Ortenau
- Klinikum Oldenburg; Pius Hospital Oldenburg
- Paracelsus-Krankenhaus Ruit
- St. Vincenz Krankenhaus
- Klinikum Passau
- St. Josefs Krankenhaus
- Universitätsklinikum Regensburg
- Schwerpunktpraxis für Hämatologie und Onkologie mit Tagesklinik
- Krankenhaus Barmherzige Brüder
- Klinikum Rosenheim
- Medizinische Fakultät der Universität Rostock
- Kreiskrankenhaus Rottweil
- Thüringen-Kliniken Saalfeld-Rudolstadt
- Hämatologisch-Onkologische Schwerpunktpraxis
- Onkologische Praxisgemeinschaft Stade
- Klinikum Traunstein
- Onkologische Schwerpunktpraxis Traunstein
- Krankenhaus der Barmherzigen Brüder
- Universitätsklinikum Ulm
- Marienhaus Klinikum, St. Elisabeth Klinik Saarlouis, St. Michael Krankenhaus Völklingen
- Klinikum Wetzlar-Braunfels
- Asklepios Paulinen Klinik
- Reinhard-Nieter-Krankenhaus
- Juliusspital
- Missionsärztliche Klinik
- Universitätsklinikum Würzburg
Arms of the Study
Arm 1
Arm 2
Experimental
Active Comparator
1
2
Preoperative simultaneous radiochemotherapy: 5-Fluorouracil und Oxaliplatin: Radiotherapy starts on day 1 of chemotherapy; 28 fractions; single dose: 1,8 Gy once per day, monday through friday; Total dose: 50,4 Gy; Oxaliplatin: 50 mg/m² i.v., days 1, 8, 22 und 29; 5-Fluorouracil: 250 mg/m²/d continuous infusion, days 1-14 and 22-35 Adjuvant Chemotherapy: Oxaliplatin: 100 mg/m² i.v. on day 1; Calciumfolinate: 400 mg/m² on day 1; 5-Fluorouracil: 2400 mg/m² continuous infusion for 46 hours; repeat day 15, 8 cycles
Preoperative simultaneous radiochemotherapy: 5-Fluorouracil Radiotherapy starts on day 1 of chemotherapy; 28 fractions; single dose: 1,8 Gy once per day, monday through friday; Total dose: 50,4 Gy; 5-Fluorouracil: Days 1-5 and 29-33: 120h-continuous infusion 1000 mg/m²/d Adjuvant Chemotherapy: 5-Fluorouracil: 500 mg/m² on 5 consecutive days (day 1-5) i.v. bolus fot 2-5 minutes; repeat day 29, 4 cycles